Air Selangor, yang dikenali sebagai Pengurusan Air Selangor Sdn. Bhd., merupakan operator air terbesar di Malaysia, memainkan peranan penting dalam menyediakan bekalan air yang bersih dan selamat kepada pengguna di Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya. Syarikat ini telah menargetkan untuk menjadi peneraju perkhidmatan air utama di Asia menjelang tahun 2030. Dengan melayani kira-kira 8.4 juta pengguna, Air Selangor memastikan keperluan air bersih dan minum dipenuhi dengan cekap dan berkesan​​​​​​.
Login Air Selangor
Pelanggan Air Selangor boleh menguruskan akaun, membayar bil, atau mengemukakan pertanyaan dan aduan melalui Portal Pelanggan Air Selangor di pautan https://crisportal.airselangor.com/?lang=ms.
Portal ini memudahkan pengguna untuk mengakses perkhidmatan ini dari peranti mudah alih atau komputer pada bila-bila masa, di mana jua mereka berada. Air Selangor juga menggalakkan pendaftaran e-bil yang boleh dihantar melalui WhatsApp atau emel, sebagai sebahagian daripada usaha mereka ke arah pengurangan penggunaan kertas​​​​.
Cara Pembayaran Air Selangor
Join Channel Bantuan B40 untuk bantuan terkini yang ditawarkan.
Pembayaran bil air Air Selangor boleh dilakukan melalui beberapa kaedah. Ini termasuk pembayaran atas talian seperti menggunakan JomPay, aplikasi mudah alih Air Selangor, Portal Pelanggan Air Selangor, dan emel e-bil.
Pembayaran melalui portal pelanggan : https://crisportal.airselangor.com/pay/?lang=en
Selain daripada kaedah atas talian, terdapat juga kaedah tradisional seperti melalui Pos Malaysia, stesen petrol terpilih, dan kedai serbaneka seperti 7-Eleven​​​​.
Semakan Bil Air Selangor
Pengguna di Selangor kini boleh membuat semakan dan pembayaran bil air mereka secara atas talian melalui laman web rasmi Air Selangor https://www.airselangor.com/.
Ini memudahkan pengguna untuk memeriksa dan membayar bil air mereka dengan hanya mendaftar dan log masuk ke dalam sistem yang disediakan di portal rasmi Air Selango.
Nombor untuk Dihubungi
Jika pelanggan mempunyai pertanyaan atau aduan, mereka boleh menghubungi Pusat Perhubungan Air Selangor melalui pelbagai saluran komunikasi. Nombor untuk dihubungi ialah 15300. Selain daripada itu, pelanggan juga boleh menghubungi mereka melalui Pusat Bantuan atau muat turun aplikasi Air Selangor untuk maklum balas atau pertanyaan lanjut​​​​.