Dasar Pendidikan Kebangsaan

, ,

Dasar Pendidikan Kebangsaan telah dibentuk untuk memupuk perpaduan kaum di Malaysia. Melalui dasar ini, kerajaan memberi tumpuan kepada pembentukan sistem pendidikan yang menyatukan pelbagai kaum dan menggalakkan keharmonian sosial.


Latar Belakang Dasar Pendidikan Kebangsaan

Dasar Pendidikan Kebangsaan ditubuhkan dengan tujuan untuk memupuk perpaduan kaum, dengan memberi perhatian terhadap sistem pendidikan yang bersatu dan boleh diterima oleh semua lapisan masyarakat di Malaysia.

  • Penubuhan Dasar Pendidikan Kebangsaan dimulakan melalui Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956 yang diteruskan dengan Penyata Razak 1956 dan Ordian Pelajaran 1957. Tujuan utama adalah untuk mewujudkan keharmonian antara kaum melalui pendidikan yang menyeluruh.
  • Laporan Rahman Talib bertujuan untuk mengatasi ketidakseimbangan pendidikan antara kaum serta memberi akses kepada pendidikan yang sama rata kepada semua.

Laporan Rahman Talib

Laporan Rahman Talib diperkenalkan oleh Abdul Rahman Talib pada tahun 1960 untuk menyemak semula Penyata Jawatankuasa Pelajaran 1956 dan mengubah suai sistem pendidikan untuk menyatukan rakyat pelbagai kaum.

Matlamat Laporan Rahman Talib:

  1. Menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan, menyatukan pelbagai kaum.
  2. Mengadakan kurikulum yang sama bagi sekolah-sekolah di seluruh negara, bertujuan mengurangkan jurang pendidikan antara kaum.
  3. Menekankan kepada mata pelajaran Sejarah untuk menanamkan semangat cinta kepada negara.
  4. Mewajibkan mata pelajaran Tatarakyat bagi membentuk sikap berterima kasih dan menghormati perbezaan antara kaum.

Laporan Jawatankuasa Kabinet

📚Join Whatsapp Channel Info Pelajar untuk lebih bahan rujukan belajar.

Laporan Jawatankuasa Kabinet (1974) bertujuan untuk melaksanakan agenda perpaduan antara kaum melalui Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) yang diperkenalkan pada 1982 dan 1988.

  • Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR): Memperkenalkan bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam pendidikan dan menggalakkan pengajaran subjek-subjek yang berasaskan negara bangsa.
  • Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM): Diperkenalkan pada 1988 untuk meningkatkan prestasi akademik dan membentuk pemahaman yang lebih mendalam tentang identiti kebangsaan.

Akta Pendidikan 1996

Akta Pendidikan 1996 memperkenalkan perubahan besar dalam sistem pendidikan, dengan memberi penekanan terhadap perpaduan kaum melalui pendidikan. Akta ini mengutamakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah kerajaan dan swasta di seluruh negara.

  • Penekanan kepada sistem pendidikan kebangsaan yang mengutamakan integrasi pelbagai kaum di negara kita.
  • Pendidikan yang memberi penekanan kepada nilai-nilai kebangsaan, keharmonian, dan semangat cinta tanah air.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Falsafah Pendidikan Kebangsaan menggariskan matlamat pendidikan di Malaysia, termasuklah membentuk individu yang berilmu, berkemahiran, berdaya saing, dan bersatu padu.

  • Menghasilkan individu yang menghargai perpaduan antara kaum di negara ini.
  • Melahirkan warga negara yang mampu menyumbang kepada kemajuan negara, di bidang politik, sosial, dan ekonomi.

Kesimpulan

Dasar Pendidikan Kebangsaan berjaya melahirkan masyarakat yang bersatu, di mana setiap rakyat Malaysia mendapat akses pendidikan yang sama tanpa mengira kaum, agama, atau latar belakang sosial. Melalui sistem pendidikan ini, Malaysia bertujuan untuk mengekalkan keamanan dan kesejahteraan negara dalam pelbagai aspek kehidupan.


Nota ini telah disusun dengan struktur yang sesuai untuk pelajar. Berdasarkan buku teks Sejarah Tingkatan 5 Bab 7.

Baca juga nota:

Leave a Comment