Bulan Kemerdekaan di Sekolah (Karangan Respons Terhad)

By Cikgu Mardhia

Tema: Jati Diri, Patriotisme dan Kewarganegaraan

Grafik di bawah menunjukkan sebahagian daripada maklumat berkaitan dengan program Bulan Kemerdekaan yang diadakan di sebuah sekolah menengah.

Berdasarkan maklumat tersebut, anda sebagai anggota sidang redaksi majalah sekolah telah diminta untuk mewawancara guru sekolah yang menjadi pengerusi jawatankuasa program sambutan tersebut. Anda ingin mengetahui informasi penting mengenai program tersebut.

Panjang wawancara anda hendaklah antara 150 hingga 200 patah perkataan.


Jawatankuasa Induk Sambutan Bulan Kemerdekaan

Tarikh: 1 – 9 – 202X
Masa: 8.30 pagi
Hari: Khamis

Senarai Aktiviti:

  • Pertandingan Bacaan Nyanyian Lagu Patriotik
  • Pertandingan Gaya Busana Ikon Entik
  • Pertandingan Kuiz Digital Hari Merdeka
  • Pertandingan Minda Best Engineer Malaysia
  • Pertandingan Poster: Rukun Negara
  • Pertandingan Sajak Merdeka
  • Pertandingan Kuiz Kemerdekaan
  • Pengisian Kemerdekaan
karangan respons terhad

Rangka Karangan

Pendahuluan:

  • Memberi salam
  • Mengucapkan terima kasih kerana sudi diwawancara

Isi 1:

  • Faktor pihak sekolah menjayakan program ini secara serius
  • Patriotisme murid semakin kurang

Join Channel Bantuan B40 untuk bantuan terkini yang ditawarkan.

Isi 2:

  • Penubuhan jawatankuasa induk
  • Bagi memastikan program berjalan dengan lancar dan mencapai matlamat

Isi 3:

  • Aktiviti yang diadakan sepanjang bulan program
  • Melibatkan murid dan ibu bapa murid

Penutup:

  • Berharap agar matlamat program akan dapat dicapai
  • Meningkatkan patriotisme murid

Model Karangan Mantap

Hafizuddin: Selamat pagi, cikgu. Terima kasih kerana sudi diwawancara. Saya berharap wawancara ini dapat memberikan gambaran tentang sambutan Bulan Kemerdekaan sekolah kita.

Cikgu Aini:Selamat pagi. Sama-sama. Saya akan menggunakan kesempatan ini untuk menerangkan program Bulan Kemerdekaan agar semua murid memberi komitmen.

Hafizuddin: Pertama sekali, mengapakah pihak sekolah kita begitu serius menjayakan program ini? Adakah kita tidak mahu menjadi seperti sesetengah sekolah yang hanya menjalankannya bagai melepaskan batuk di tangga?

Cikgu Aini:Pihak sekolah ingin menjayakan program ini secara serius kerana tahap patriotisme dalam kalangan remaja semakin menipis. Buktinya, semasa nyanyian lagu ‘Negaraku’, kebanyakan murid menyanyikannya dengan tidak bersemangat.

Hafizuddin:Selama sebulan program ini dianjurkan, pihak sekolah telah mengatur banyak aktiviti yang bermanfaat. Bagaimanakah cikgu dapat memastikan semua aktiviti tersebut mencapai objektifnya?

Cikgu Aini:Kita telah menubuhkan jawatankuasa induk bagi program ini. Jawatankuasa induk berperanan untuk memastikan semua murid terlibat dengan program yang akan kita jayakan. Murid-murid dilibatkan dalam aktiviti susulan seperti melukis, membaca puisi, dan menghasilkan poster.

Hafizuddin:Apakah harapan cikgu terhadap kejayaan program ini?

Cikgu Aini:Saya berharap agar semua pihak memberikan sokongan supaya program ini berjaya.

Hafizuddin:Terima kasih, cikgu.

Tentang penulis
Cikgu Mardhia
Seorang enthusiast dalam bidang pendidikan dan cakna dalam isu semasa yang berlaku di Malaysia.

Leave a Comment