Perlembagaan Persekutuan merupakan panduan tertinggi dalam sistem pemerintahan Malaysia. Ia mempunyai ciri tradisional dan moden yang menyokong kestabilan dan kemajuan negara.
Ciri Tradisional
1. Kedaulatan atau Pemerintahan Beraja
Sistem pemerintahan beraja adalah ciri tradisional yang wujud sejak zaman dahulu di negeri-negeri Melayu. Raja atau Sultan berperanan sebagai ketua negeri dan berkuasa dalam hal-hal agama Islam serta adat istiadat Melayu. Selepas kemerdekaan, institusi beraja diteruskan melalui konsep Demokrasi Berparlimen, di mana Yang di-Pertuan Agong menjadi Ketua Negara.
2. Agama Islam
Islam adalah agama rasmi negara seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Peranan Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam di negeri-negeri tertentu memperkukuhkan kedudukan Islam dalam pentadbiran negara.
3. Bahasa Melayu
📚Join Whatsapp Channel Info Pelajar untuk lebih bahan rujukan belajar.
Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan digunakan secara rasmi dalam urusan kerajaan. Ia juga berfungsi sebagai lingua franca yang menyatukan rakyat pelbagai kaum di Malaysia.
4. Kedudukan Orang Melayu dan Bumiputera
Perlembagaan memberikan kedudukan istimewa kepada orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Kedudukan ini bertujuan menjaga hak serta kepentingan ekonomi dan sosial kaum tersebut.
Ciri Moden
1. Kerajaan Persekutuan
Malaysia mengamalkan sistem Kerajaan Persekutuan yang membahagikan kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri. Sabah dan Sarawak diberikan beberapa autonomi khusus yang diiktiraf oleh Perlembagaan.
2. Sistem Demokrasi Berparlimen
Demokrasi berparlimen menjadi asas penting kepada Perlembagaan. Ia memberikan rakyat kuasa untuk memilih wakil mereka dalam pilihan raya umum. Proses ini memperkukuhkan keadilan dan kebebasan dalam sistem pemerintahan.
3. Kewarganegaraan
Perkara berkaitan kewarganegaraan diperjelaskan dalam Perlembagaan. Ia memberikan hak sama rata kepada rakyat Malaysia tanpa mengira kaum atau agama, sesuai dengan prinsip keadilan.
Nota ini adalah dari Sejarah Tingkatan 5, Bab 2.
Nota lain: